Якщо ви сподівалися, що ціни на пальне ось-ось підуть донизу — маємо погані новини.

На горизонті суттєвого здешевлення поки не видно, і справа не лише у світових цінах на нафту, а й у низці внутрішніх і зовнішніх чинників, які разом створюють дуже крихкий баланс.

Авто
Авто

Про це розповів експерт у сфері пального Сергій Куюн, директор консалтингової групи "А-95", під час брифінгу в Медіацентрі Україна, передає Укрінформ.

Курс валют — головний тригер

Чому українське пальне так чутливо реагує на курс долара чи євро? Все просто — ми не виробляємо власних нафтопродуктів у достатній кількості, тому майже 100% бензину, дизеля та газу — імпортні. А отже, вартість кожного літра формується в іноземній валюті.

"Близько 80% у структурі ціни — це валютна складова", — пояснює Куюн.

Тобто навіть незначне ослаблення гривні автоматично "підливає бензину" у зростання вартості на АЗС.

Світові ринки — ще одна головоломка

До цієї нестабільної внутрішньої картини додається ще один чинник — світовий ринок нафти. Він останнім часом поводиться непередбачувано: бойові дії на Близькому Сході, конфлікти в Червоному морі, рішення країн ОПЕК — усе це штовхає ціни то вгору, то вниз.

За словами експерта, навіть коли барель нафти опускався до $65, це не завжди тягнуло за собою очікуване здешевлення пального в Україні. Чому? Тому що ситуація на ринку — як весняна погода: сьогодні сонце, завтра буря.

АЗС
АЗС

Прогнози — як гра в рулетку

Через цю постійну волатильність (тобто коливання) експерти не беруться давати довгострокові прогнози. Максимум — кілька тижнів уперед.

"У короткій перспективі зниження цін я не бачу. Але й істотного зростання не прогнозую. Наразі на ринку панує дуже крихкий баланс", — каже Куюн.

АЗС — на межі рентабельності

Цікавий нюанс: зараз автозаправні станції працюють практично "в нуль". Їхня націнка — найнижча за останні півтора року. Це свідчить про те, що у разі нових стрибків валютного курсу або ціни на нафту, оператори ринку будуть змушені підвищувати ціни, щоби вижити.

Споживання пального падає, але дефіциту немає

Ще один парадокс — в Україні профіцит пального. Тобто його більше, ніж потрібно. І все тому, що з початку повномасштабного вторгнення споживання світлих нафтопродуктів знизилося на 15%, а скрапленого газу — аж на 45%.

Вибір автомобіля, фото: youtube.com
Вибір автомобіля, фото: youtube.com

Проте ці надлишки не означають, що пальне подешевшає — адже ключову роль все одно відіграють зовнішні чинники.

Читайте також:

Світло дорожчає: коли платіжки "вдарять" по кишені та чому 6 гривень за кіловат-годину - це не кінець.

Штрафи повертаються: що чекає на українських підприємців з 1 серпня.